Методичні посібники

Посібник. Система творчих завдань з читання. 3 клас.

30 серпня 2010 - Любов Ткаченко

Мова - дивний скарб.

Прочитайте назву розділу, який ви опрацювали.


Пройдіть лабіринт і згадайте мудре повчання Сидора Воробкевича. Як ви розумієте ці слова?

Поміркуй!

  1. Що означає вислів: "… слово у серці, як зернятко в ниві".
  2. Про що йдеться в примовці: " Про таких, як ти, в народі кажуть: хоч маленьке, зате важливеньке".
  3. Чому найріднішими є слова: " Мама, воля, рідна мова"?
  4. Як ви розумієте слова Дмитра Білоуса:
       "В джерелах слова – душі криниця,
         а рідна мова – як чарівниця"

Із даних слів утворіть нові слова, змінивши букву:

гілка - … (гірка, білка, балка, галка, …)
рідний - … (бідний, гідний, різний, рівний, …)

Розгадайте кросворд

 

По вертикалі:

1. Довідкова книга, в якій у повному порядку подано слова (словник).

По горизонталі:
 
2.Словник, який пояснює значення слів (тлумачний).
3.Словник, у якому розповідається про походження слів (етимологічний).
4.Словник, у якому значення слів розкривається за темами.

Прочитайте текст. Як ви розумієте виділені слова?

Прислухайся: з ранку до вечора навколо тебе звучить мова. Ось у сусідній кімнаті з кимось розмовляє мама, віддалік чується голос диктора, з вулиці залітають ледь чутні голоси людей.
Ти так звик до цього, що майже не помічаєш звучання мови.
Ти чуєш її лише тоді, коли вона звернена до тебе безпосередньо.
А тепер припусти на хвилинку, що мови нашої – та й інших мов на землі – ще нема.
Важко навіть сказати, скільки людей протягом століть доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли писати і читати.
… Не шкодуй часу й зусиль для вивчення мови.
Мова – наш вірний друг і помічник протягом усього життя.
                                                                              За  А.Коваль
 

Доповни схему найріднішими словами

Запам’ятайте!

9 листопада ми відзначаємо День української писемності.
Ви можете зробити собі та своїй родині подарунок до цього свята: виберіть  та вивчіть гарний вірш і прочитайте його вдома.

 

Барвінково, волошково
В небі світиться зоря.
Починаймо рідне слово
Зі сторінки "Кобзаря".
Рідне слово любить ненька,
І співає: "Люлі-лю".
Так любив його Шевченко,
Так і я його люблю.
                                      А. Камінчук

 

Треба слову радощів додати,
щоб уміло душу звеселяти.
Треба слову мудрості додати,
щоб зуміло все життя згадати.
Треба слову ніжності додати,
щоб уміло друзів пригортати.
Треба слову мужності додати,
щоб воно могло багатим стати.
Та найбільш, я певен, –
слову треба –
хліба-солі та землі і неба.
                                  М. Сингаївський

Утворіть нові слова із букв слова перлина.

(перли, рине, лин, перина, липа, рани,…)

Літературна вікторина. Хто автор цих рядків?

  1. "… так і мови нема без народу, і народу без мови нема". (Володимир Забаштанський)
  2. "... вчіться, діти, говорити своїм рідним словом". (Сидір Воробкевич)
  3. "... Такими наші пращури були колись, такими б надовго вони зоставались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли мову".(Алла Коваль)
  4. "Мова барвиста,
    мова багата,
    рідна і тепла,
    як батьківська хата" (Варвара Гринько)
  5. "Буває, що слово відоме давно, а знає не кожен, що значить воно" (Дмитро Білоус)

Робота в групах. Гра "Хто швидше?". Скласти і записати правильно і швидко текст із деформованих речень.

Юні друзі!

Чудову, дав, народ, Мову, нам, і, оберігати, її, наказав, чистоту, свято.
Мові, у, своїй, рідній, слівце, кожне, люби, вивчай, його, доглядай.
Рідним, вчися, словом, володіти.
Мусимо, гуртом, підняти, його, височінь, на, усі.

Напишіть твір-роздум на одну з тем:

1.    "Яке слово мене найбільше радує?".
2.    "Мова – найдорожчий скарб народу".
3.    "Слово до слова – зложиться мова".

Кросворд "Рідна мова"

Індивідуальна робота. Виконай тестові завдання.

  1. Яке геніальне відкриття зробили наші пращури?:
    а) навчилися будувати;
    б) створили машини;
    в) винайшли мову.
  2. Хто з українських письменників доклав найбільше зусиль, щоб так прекрасно  звучала сьогодні українська мова?:
    а) Леся Українко;
    б) Тарас Шевченко;
    в) Іван Котляревський.
  3. Який словник розповідає про походження слів?:
    а) тлумачний;
    б) етимологічний;
    в) тематичний.
     

Страницы: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Немає коментарів. Ваш буде першим!